pmb-led.pl

dom, mieszkanie, wnętrze

Filtr paliwa w systemie wtryskowym
Lifestyle

Filtr paliwa w systemie wtryskowym

Filtr paliwa to kluczowy element całego układu paliwowego. To dzięki niemu pozostaje on czysty i może bezawaryjnie pracować. Brak zanieczyszczeń w paliwie jest szczególnie ważny dla najbardziej delikatnej części układu paliwowego, czyli dla systemu wtryskowego. Przewody o małych średnicach i drobne dysze rozpylające paliwo są szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenia i mogą łatwo ulec zatkaniu, co z kolei doprowadzi do zatrzymania silnika lub jego nierównej pracy.

Co więcej, aby pojawił się problem nie musi wcale dojść do pełnego zablokowania, już nawet drobne zwolnienie przepływu może zakłócić pracę całego układu i wpłynąć negatywnie na osiągi samochodu. Tego typu usterka bywa też trudna do zdiagnozowania, przez co częściej niż byśmy tego chcieli dochodzi do smutnych sytuacji, w których wtryski muszą być wymieniane przez drobne zanieczyszczenie, które powinno być wyłapane przez filtr paliwa. Jest to jeden z przykładów sytuacji, która pokazuje jak ważny dla systemu wtryskowego jest filtr paliwa i jak odpowiednie dbanie o ten układ zwiększa jego żywotność.

Objawy zużytego filtra

Fakt, że filtr paliwa zaczyna szwankować ma swoje konsekwencje, które uwidaczniają się w pracy silnika. Warto jest je więc znać, aby móc zawczasu zareagować i wymienić filtr na nowy, zanim jego zużycie doprowadzi do awarii. Do najczęstszych symptomów wskazujących na zużycie się filtra paliwa należą:

  • Pogorszenie się osiągów — problemy z przepływem paliwa wywołane przez zatkany filtr mogą prowadzić do sytuacji, w których przepływ ten będzie zbyt niski w wymagających momentach, przez co znacznie spadną osiągi, kiedy zapotrzebowanie na paliwo jest duże.

  • Problemy z odpalaniem — szczególnie widoczne, kiedy jest zimno, paliwo wtedy gęstnieje a jego przepływ jest przez to dodatkowo utrudniony.

  • Nierówna praca silnika — problemy z przepływem paliwa sprawiają, że nie zawsze jest dostarczana jego odpowiednia ilość, przez co szczególnie po dodaniu gazu mogą pojawiać się szarpnięcia.

Oczywiście lepiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego nie czekaj aż pojawią się opisane objawy i wymieniaj filtr paliwa systematycznie, czyli raz na 10-20 tysięcy kilometrów i nie żadnej niż raz do roku.

Materiał zewnętrzny